onsdag den 16. marts 2016

Vandbakkelser.

Denne opskrift har jeg fået af min gode kollega Gitte Ratlef, som er fantastisk til alt slags mad og bageværk. Min far havde sukkersyge og havde en sød tand, hvilket jo ikke er så godt. Men netop vandbakkelser måtte han gerne få. Så det lavede min mor tit til far. Derfor minder disse vandbakkelser om dengang min mor lavede dem. Dejen kan også bruges til kagemand.


2 1/2 dl vand
125 gram margarine 
125 gram mel
5 æg (tips fra Gitte: hvert æg slås ud i et lille glas, så de er helt klar til at blive rørt i dejen.)

Vand og margarine bringes i kog. Melet tilsættes på en gang- røres med pisker (det nemmest) til dejen slipper ske og gryde.
Dejen køles lidt af.
Æggene tilsættes et ad gangen og dejen skal være samlet efter hver æg.

Dejen sættes på plade med 2 skeer, eller formes som lagkagemand.

Bages ved 200 grader i ca 20 min.
Fyldes med creme eller flødeskum- en lille klat marmelade kan bruges indeni.
Glasur kommes ovenpå, men kan sagtens undværes.

En halv position giver 9 vandbakkelser :
1 1/4 dl vand
62 gram smør
62 gram mel
3 små æg

Billedet er lånt, nyt kommer på når jeg får bagt disse fantastiske vandbakkelser.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar